Waarom abonneren op een nieuwsbrief?

Puntsgewijs noemen wij hier een aantal voordelen van een lidmaatschap op een nieuwbrief. Daarna bespreken we enkele praktische oplossingen voor mogelijke nadelen aan nieuwsbrieven.

Elke nieuwsbrief heeft een ander voordeel dat voorop staat. Zo geven hypotheekverstrekkers interessante informatie over de rentestanden, terwijl de supermarkt vooral de aanbiedingen centraal heeft staan. Een cabaretier kan zijn geheel eigen visie op zaken geven, terwijl een nieuwsbrief over een bepaalde hobby leuke tips geeft.

Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Het is gratis
  • Het sluit aan bij uw interesse
  • U krijgt waardevolle informatie
  • U krijgt tips over een bepaald onderwerp
  • U bent altijd op de hoogte van de laatste aanbiedingen
  • U bent op de hoogte van de nieuwste producten / aanbod
  • U volgt alle nieuwe trends
  • U bent op de hoogte van evenementen en acties
  • U kunt zich tijdelijk oriënteren op een bepaald product
  • U kunt de hoeveelheid papieren folders verminderen (beter voor het milieu)
  • U kunt altijd zo de nieuwsbrief weer opzeggen

Ondanks dat een nieuwsbrief waardevol kan zijn, kunt u toch tegen een aantal problemen aanlopen. Hieronder bespreken wij deze nadelen en de oplossingen hiervoor.

Probleem Oplossing
   
Hoe kan ik een echte nieuwsbrief van reclame onderscheiden? U heeft zich zelf opgegeven voor een nieuwsbrief en u kunt zich eenvoudig ook weer uitschrijven. Meestal staat dit onderaan de pagina. Per 1 oktober 2010 is het verboden om ongevraagd reclame toe te sturen.
Ik krijg teveel nieuwsbrieven. Kijkt u dan eens goed of alle nieuwsbrieven wel even waardevol voor u zijn. Waar doet u wel iets mee en waar niet? Laat u uitschrijven als u er niets mee doet.
Ik wil mijn nieuwsbrief later lezen. Maak in uw mailprogramma een mapje aan met bijvoorbeeld de naam: handige nieuwsbrieven. Hier verzamelt u de nieuwsbrieven, die u later nog een keer wilt lezen.
Ik heb me aangemeld, maar ontvang geen nieuwsbrief. Sommige bedrijven bieden wel nieuwsbrieven aan, maar door allerlei redenen worden die niet (meer) verstuurd. U kunt contact opnemen met het bedrijf met de vraag of zij nog nieuwsbrieven versturen. Kijkt u ook eens in uw spamvak. Bepaalde nieuwsbrieven die beslist geen spam zijn, kunnen wel door een spamfilter tegen gehouden worden.
Ik moet mij eerst registreren. Enkele websites willen graag eerst dat u zich (gratis) registreert voordat de nieuwsbrief toegezonden wordt. Meestal kunt u dan ook gebruik maken van meer extra's op de website. Lees goed de voorwaarden voor u allerlei informatie of adresgegevens van u zelf doorgeeft. Is iets niet duidelijk, dan niet doen!